Fried rice med kyckling.

Detta är för Jessies skull. Hon vill vara duktig som mig och laga fried rice nämligen. ;)

Det bästa är att använda ris som har blivit över och alltså stått i kylen ett tag. Vet inte varför, men det blir godare om man lagar med kallt ris alltså.

Det första jag gjorde var att klippa kycklingen i små bitar (sax är bästa sätt att hantera kyckling, tack nettis). Sedan stekte jag kycklingen i olja, i en wokpanna. Har man ingen wok så kan nog mitt sätt att göra fried rice på bli svårt, i alla fall om man gör mer än en portion.

När kycklingen är genomstekt får den ligga och vänta. Lite ny olja i pannan och fräs lök. Här kan du egentligen välja lök själv, jag brukar ha röd hemma eftersom jag tycker det är godast. Självklart kan man också ha i vitlök.

När löken har fått lite färg slänger man i de grönsaker man vill ha. Senast hade jag bara paprika, innan dess hade jag morot. Men här man man ju ta vad man nu tycker är gott helt enkelt!

När grönsakerna har blivit mjuka (om du nu inte vill ha hårda grönsaker i riset, smaken är som baken) så slänger vi tillbaka kycklingen, blandar runt lite och slänger på riset och blandar runt igen. Här man man krydda med det man känner för, ex salt, chilipeppar....

Nu puttar vi ut risblandningen upp på sidorna i wokpannan. I mitten häller vi sedan i ägg. Jag använder äggvita på dunk men skulle gissa att ett ägg är lagom per portion, men det beror ju på. När ägget är i mitten av pannan låter vi det typ bli scrambled eggs. Det gör inget om lite ris kommer med. När det är klart så blandar vi ut ägget i riset. Sedan häller vi i lite soja och blandar igen. Man kan också blanda i lite sweet chilisås.

Så har vi fried rice med kyckling, mums!

Ångrar lite att jag skrev detta från mobilen... Phew. :p

 

Ursäkta mörk och dålig bild, men ni vet nog redan hur fried rice ser ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0